Téma č.4 - Trh a konkurencia
Diskusia je uzavretá
streda 27.7.2011 9:00 - 10:30
Ďakujeme
Čo je to trh?
Trh je miesto kde sa stretáva ponuka s dopytom a realizujú sa produkty (tovary a služby) účastníkov trhu. Tfuj to bola veta. Trh je pre každý podnik Α (čítaj alfa) a Ω (omega). Podnik ktorý nie je na trhu, ako keby ani neexistoval. Na trhu sa nachádzajú vaši zákazníci, potenciálny zákazníci, spolupracovníci, partneri ale aj konkurencia. A všetci majú podobné úmysly ako vy - vyhrať súboj o zákazníka, predať mu svoj produkt, poskytnúť službu (ktoré v ideálnom prípade zákazníkovi pomôžu s jeho potrebami a problémami) a vytvárať zisk.
Spoznávame trh
Základom pri vývoji a realizácii svojho produktu je poznať trh, kde sa bude výrobok realizovať. Je naivné myslieť si, že aj keď mám super produkt, kúpi si ho každý na trhu. Riešením je segmentácia trhu - nájsť takú skupinu ľudí, ktorí majú navzájom veľmi podobné vlastnosti a teda je možné predpokladať, že ich nákupné správanie bude podobné a komunikovať práve s touto skupinou. Na základe správania sa subjektov tejto skupiny je potom ideálne voliť aj stratégie komunikácie, distribúcie a podobne. Segmentáciu trhu je možné vykonať podľa viacerých kritérií - geografické, demografické, kultúrne a pod. Odporúčam vám prečítať si buď skriptá alebo v peknej forme na portály www.podnikajte.sk.
Spoznávame konkurenciu
Na trhu sa okrem zákazníkov nachádza aj vaša konkurencia. Konkurencia je vzdy a vsade - ak mate nápad na podnikania na internete - v 99 prípadoch zo 100 ho má aj ďaľšia tisícka ľudí. Mnoho ľudí si myslí, že konkurencia je na to, aby sme sa s ňou stretli na pomyselnom ringu zvanom trh a z ringu vylezie (alebo sa vyplazí) len jeden súper. Avšak konkurencia môže byť aj užitočná, je vhodné ju sledovať, prípadne s ňou spolupracovať, ako je to napríklad v prípade klastrov. V prípade Žilinského klastra Z@ict sa dalo dokopy niekoľko technologicky orientovaných firiem a ťažia zo spoločnej spolupráce. Ako teda sledovať konkurenciu? Možností je veľa a fantázii sa medze nekladú. Aktuálne medzi najzaujímavejšie formy patrí ujo google, sledovanie firiem a pracovníkov firiem na sociálnych sieťach. Ďalšou možnosťou je sledovať dodávateľov, zákazníkov, prípadne sa rovno stať zákazníkom konkurenčnej firmy. Analýza konkurencie je najdôležitejšia časť, ktorej je potrebné venovať sa dôsledne a do detailov. „Šesť hodín na internete Vám môže ušetriť 6 rokov márnej snahy!“
V súvislosti s trhom a konkurenciu si je potrebné ujasniť nasledovné otázky
- Koho potrebu uspokojuješ? Kto je tvoj zákazník?
- Uveď meno, vek, vzdelanie, záujmy, potreby, príjem, spoločenské postavenie, rodinu, vzdelanie.
- Aký je nákupný a rozhodovací proces zákazníka?
- Ja viacej takýchto ľudí, uveď všetky typy svojich zákazníkov.
- Koľko je tvojich zákazníkov? Kde sa nachádzajú? Aký veľký trh chceš osloviť? (mesto, región, štát, svet)
- kto je tvoja konkurencia? Kde sa nachádza? Ako sa správa?
- Aké stratégie využíva? Ako komunikuje so zákazníkmi, dodávateľmi a s kým spolupracuje?
A na záver krátka rozprávka o tom, ako to vlastne je s tou konkurenciou a biznisom ;-)