Téma č.6 - Vnútorná organizácia
Diskusia je uzavretá
streda 10.8.2011 9:00 - 10:30
Ďakujeme
"Organizácia, v ktorej každý vie, kde je jeho miesto, kde každý pracuje vo veľkom nasadení a robí tie správne veci, je stále snom každého vedúceho pracovníka."
Vnútornú organizáciu firmy môžeme chápať ako:
- Organizovanie práce
- Definovanie pravidiel a povinností
- Spolunažívanie pracovníkov
- Organizačnú štruktúru
1. Organizovanie práce
Vedieť si správne zorganizovať pracovníkov je dôležitým faktorom k úspechu vo Vašich začiatkoch. Určite nechcete hneď na začiatku riešiť problémy s Vašimi zamestnancami. Organizácia pracovníkov môže byť pre Váš biznis produktívna alebo neproduktívna:
- Je produktívna ak rastie produktivita práce (synergia) = pracovníci sú spokojní, práca ich baví, dosiahli životné naplnenie, sú stotožnený s viziou spolčnosti a jej cieľmi.
- Je kontraproduktívna vtedy keď majú zamestnanci pocit, že sa strácajú v dave, sú porovnávaní, sú odkázanoí na výkon iného – ktorý ich blokuje ) = v organizácii začnú vznikať konflikty, zamestnanci sa budú každe ráno budiť s nechuťou do práce, atď....
Pre zvládnutie organizácie pracovníkov a práce vo Vašom začínajúcom biznise Vám a Vašim zamestnancom odporúčame absolvovať tréningy na mäkké zručnosti, alebo sa oboznámiť s týmito témami:
- Organizácia osobného času
- Tímová spolupráca
- Delegovanie
- Efektívna porada
- Ako viesť ľudí
- Základy efektívnej komunikácie
Tieto tréningy a mnoho ďalšieho môžete absolvovať a vyskúšať si aj v našom predmete Povolanie podnikateľ. Viac informácii o predmete nájdete tu.
2. Definovanie pravidiel a povinností
Definovanie pravidiel a povinností je spravidla v spoločnostiach zabezpečené stanovami alebo organizačným poriadkom. Cieľom vytvorenie týchto dokumentov je definovať:
- právomoci a zodpovednosti zamestnancov organizácie
- predstaviteľov vrcholového vedenia organizácie
- zásady zastupovania spoločnosti voči vonkajším subjektom
- všeobecné zásady vnútorného riadenia a organizácie spoločnosti
3. Spolunažívanie pracovníkov
Spolunažívanie pracovníkov môžeme chápať ako firemnú kultúru.
Firemná kultúra vplýva na celkovú atmosféru vo firme, na jednotlivé pracovné postupy, na komunikáciu medzi vedením a zamestnancami ale aj zamestnancami medzi sebou, vplýva na váš výkon a vašu motiváciu.
Firemná kultúra je zrkadlom firemnej identity. Jednoducho povedané – firemnú kultúru tvoria základné hodnoty, normy a všeobecné pravidlá, ktoré vo firme vládnu, teda to, čo sa vo firme akceptuje a je považované za vhodné a žiaduce.
Ide najmä o štýl riadenia a spôsob komunikácie, pracovné aj mimopracovné správanie, podávaný výkon a vzťah k výkonným manažérom. Na firemnú kultúru však vplýva aj vzhľad pracovného prostredia, vzájomná komunikácia v rámci firmy či systém sociálnych výhod pre zamestnancov.
Nezabúdajte na veľmi dôležitú časť spoločného fungovania a tou je „teambuilding“ (budovanie tímu, vzťahov v kolektíve). Najosvedčenejší je neoficiálny teambuilding (guláš párty, turnaj v nejakom športe spojený s oslavou víťazou, atď..)
4. Organizačná štruktúra
Organizačná štruktúra organizácie je hierarchickým usporiadaním ľudí (pracovísk) a útvarov (finančný, marketingový).
Pomocou organizačnej štruktúry viete vo Vašej spoločnosti vytvoriť stabilné vzťahy medzi rôznymi pracoviskami a útvarmi.
Zaujímavé linky:
- https://www.success.sk/sk/art_30459/preco-a-ako-organizovat.aspx
- https://www.podnikajte.sk/start-podnikania/category/podnikatelsky-zamer/list/2/article/struktura-podnikatelskeho-planu-manazment.xhtm